Sök:

Sökresultat:

3863 Uppsatser om MaslowŽs needs pyramid model - Sida 1 av 258

SjÀlvkÀnsla i förskoleÄldern : En studie av förskolepedagogers arbete med barns sjÀlvkÀnsla

I denna uppsats har jag valt att studera sjÀlvstÀrkande inslag i förskoleverksamhetens vardag och knyta an dessa till teoretiker som Erikson, Maslow samt Sommer. Undersökningen Àr baserad pÄ tidigare forskning, ovan nÀmnda teoretiker samt en enkÀtundersökning. EnkÀtundersökningen genomfördes pÄ en förskola med 16 pedagoger och kan dÀrför ses som en grund för ett vidare forskningsarbete. Studien visade att det vanligaste sÀttet att stÀrka barnens sjÀlvkÀnsla var att lÄta dem försöka sjÀlva innan de fick hjÀlp av nÄgon vuxen, uppmuntra dem att försöka pÄ nytt samt att ge positiv respons nÀr de lyckades. Jag fann av svaren flest anknytningar till Maslow samt Sommer, endast nÄgra inslag kunde knytas till Erikson.In this examination I?ve chosen to look at educationalists work procedures around children?s self-esteem and how to connect those procedures with theorists as Erikson, Maslow and Sommer.

Corporate Social Responsibility som förtroendeskapande faktor - En studie om AA Logistik VÀsterÄs

FrÄgestÀllningar: Hur pÄverkas kundens förtroende till AA Logistik VÀsterÄs av AA Logistik VÀsterÄs CSR-arbete?Hur pÄverkas kundens förtroende till AA Logistik VÀsterÄs av kundens förvÀntningar pÄ AA Logistik VÀsterÄs CSR-arbete?Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva hur kundens förtroende till sin transportleverantör pÄverkas av leverantörens CSR-arbete, samt hur förtroendet pÄverkas av kundens förvÀntningar pÄ leverantörens CSR-arbete.Slutsats: Studien visar att transportleverantörens CSR-arbete pÄverkar kundens förtroende för leverantören positivt. I tvÄ av de undersökta kundrelationerna finns det inte nÄgra upplevda brister angÄende nÄgon av komponenterna delade vÀrderingar, kommunikation och opportunistiskt beteende. I den tredje kundrelationen finns mindre brister angÄende komponenterna kommunikation och opportunistiskt beteende, men de Àr förknippade med en sÄ liten del av relationen att det inte har nÄgon större betydelse för hur det pÄverkar förtroendet frÄn kund till leverantör. Att en stor majoritet av förvÀntningarna hos kunderna har uppfyllts gÀllande CSR-arbetet, styrker pÄstÄendet om att CSR-arbetet pÄverkar förtroendet positivt ytterligare..

CSR och politisk konsumtion : - en studie av Nikes och Pumas CSR- rapporter

?CSR and political consumption ? a study of Nike?s and Puma?s CSR-reports?The purpose of this dissertation is to examine if political consumption has influenced multinational corporations to improve their Corporate Social Responsibility reports and policies more, than a company who has not been a target for political consumption.This dissertation is a content analysis of Nike?s and Puma?s first (Nike 2001, Puma 2001) and latest (Nike 2007/09, Puma 2007/08) CSR- reports. Archie Carroll?s model of Corporate Social Responsibility is used as theoretical framework in this study. The model is used to focus on four areas within CSR; economic, legal, ethical and philanthropic.

VÀgen till motivation gÄr via uppfyllda behov

Vad Ă€r det som gör mĂ€nniskor motiverade? Enligt psykologerna Maslow och Glasser sĂ„ Ă€r det vĂ„r strĂ€van för att uppfylla de behov som vi alla har. Dessa beskriver Maslow med hjĂ€lp av sin behovshierarki, dĂ€r de mest grundlĂ€ggande behoven som föda och trygghet kommer först och behoven som tex sjĂ€lvförverkligande kommer högst upp hierarkin. För att nĂ„ de höga nivĂ„erna i hierarkin mĂ„ste de tidigare nivĂ„erna av behoven vara tillfredstĂ€llda. Glasser har pĂ„ ett praktiskt sĂ€tt tillĂ€mpat behovsteorierna i skolan med framgĂ„ngsrikt resultat. Jag har grundat mitt arbete pĂ„ att elever mĂ„ste ha de grundlĂ€ggande behoven tillfredstĂ€llda och nĂ„tt högt upp i hierarkin för att vara motiverade till att ta till sig undervisningen i skolan. FrĂ„gestĂ€llningarna som jag besvarat Ă€r dessa: Är lĂ€rare medvetna om elevers behov utifrĂ„n Maslows och Glassers perspektiv? Hur tillgodoser lĂ€rare elevers mĂ€nskliga behov enligt dem sjĂ€lva? Jag har intervjuat fem gymnasielĂ€rare för att ta reda pĂ„ hur de ser pĂ„ behoven och om de aktivt tillgodoser behoven i sin undervisning och i sĂ„ fall pĂ„ vilket sĂ€tt. Det som genomsyrade svaren som lĂ€rarna gav var en stor osĂ€kerhet; de visste inte om de tillgodosĂ„g behoven och var inte heller riktig sĂ€kra vad de skulle göra för att tillgodose dem.

En fallstudie om bekrÀftelse i en förskola

AbstractThe purpose of this study is to answer the following questions regarding confirmation: In what ways do children seek confirmation in preschool? What are children confirmed for and how do they react to the confirmation? How is confirmation used by teachers? What do children want to receive confirmation for?The starting point for this study is based on the unique theories of Skinner, Maslow and Bronfenbrenner. The main focus with regard to Skinner?s theory (in this study) lies in reinforcement. In Maslow?s theory, the concentration is on hierarchy of needs while in Bronfenbrenner?s theory, the study centers upon interaction.

Motivation för personal i omsorgsarbetet

Motiverad personal leder till arbetsglÀdje och ett bra resultat bland annat. DÀrför anses det numera viktigt med motiverad personal. Syftet med min uppsats Àr att analysera vilken betydelse motivationsfaktorerna har för personal som arbetar i det nÀra omsorgsarbetet pÄ Àldreboenden. Mina intervjuer visade pÄ att motivationsfaktorerna har en betydelse för personalen. Informanterna Àr motiverade men vissa avvikande faktorer finns.

Jakten pÄ den oslipade Diamanten : En studie om hur svenska SMF anpassar sig till de marknadsförhÄllanden som rÄder pÄ Afrikas Bottom-of-the-Pyramid

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur svenska smÄ- och medelstora företag anpassar sig till de marknadsförhÄllanden som rÄder inom Afrikas Bottom-of-the- Pyramid. Studien har följt en kvalitativ forskningsmetod samt tillÀmpat fallstudie som forskningsstrategi. Detta för att erhÄlla en djup insyn i företagens agerande och hur de anpassat sig för att vara förmögna att företaga pÄ en marknad vars förutsÀttningar inte Àr i nÀrheten av idylliska.Studiens teoretiska utgÄngspunkt implicerar huvudsakligen Bottom-of-the-Pyramid konceptet, konkurrensstrategi, kooperativ strategi, nÀtverk, affa?rsrelationer samt de fyra A:na. Vidare redogörs fyra fallföretags upplevelser frÄn BoP-marknaden i empirin; varför valde de denna marknad, vilka möjligheter ser de den besitter, vilka krav har den stÀllt pÄ dem och hur har anpassningen till denna marknad gÄtt till.I analysen förenas vÄr teoretiska referensram med det insamlade empiriska data dÀr de stÀlls gentemot varandra i en diskussion kring i vilken utstrÀckning teorin stÀmmer överrens med empirin.

Den slutna cirkeln, eller varför mÄngfalden inte nÄr till toppen

Sweden is usually seen as a role model when it comes to integration and diversity, but at the top of the pyramid there is little ethnical diversity to be found. This paper investigates how existing economical and sociological theory explain the lack of swedes with foreign background in leading positions in large Swedish companies. Our findings show that none of the theories applied in this paper can explain the phenomenon in isolation. Thus it is not only taken for granted norms, contacts in one's network or cost minimizing under asymmetric information that lie behind the phenomenon, but an interaction of these aspects. Conflicting demands lead the recruiters to separate talk from decision, the search frame is narrow and no or small efforts are made to increase the diversity.

Logikbaserade dokumentÄtervinningsmodeller

The thesis deals with three document retrieval models based on logic: the Boolean model,the fuzzy model and the Van Rijsbergen model.In Chapter 1, the author presents the purpose of the thesis. This is to give the logical foundationof the models, to describe them and to examine them critically. In Chapter 2, some importantnotions in document retrieval are presented. Chapter 3 is devoted to the Boolean model, Chapter4 to the fuzzy model and Chapter 5 to the Van Rijsbergen model.These three chapters are organized in the same way. First, the logical foundation of the modelis given.

Skatteverkets strategi och smÄföretagens skattebeteende -En studie efter revisionspliktens avskaffande

Problembakgrund och diskussion: Skatteverket befarade att skattefelen skulle öka nÀr revisionsplikten avskaffandes för smÄ privata aktiebolag november 2010, vilket i media framstÄtt som den ensam pÄverkande faktorn pÄ skattefelet. Problematiken Àr huruvida Skatteverket beaktar flera faktorer som kan pÄverka beteendet, inte bara revisionspliktens avskaffande, för att kunna utveckla anpassade och effektiva strategier. En modell som angriper bÄda dessa problem Àr The ATO Compliance model. Modellen ser dels till flera faktorer som pÄverkar skattebetalares beslut och beteende och dels kategoriserar detta beteendet i en attitydskala visualiserad som en pyramid, utifrÄn vilken Skatteverket kan forma sin strategi.Syfte och frÄgestÀllning: Huvudsyftet Àr att studera beskattningssystemet utifrÄn The ATO Compliance model. Studiens syfte Àr att fÄ ökad förstÄelse för faktorer som kan pÄverkar skatte-beteendet hos smÄ privata aktiebolag samt att analysera hur vÀl skattebeteendet stÀmmer med Skatteverkets beteendepÄverkans strategi utifrÄn delarna i The ATO Compliance model.? Vilka faktorer upplever Skatteverket respektive smÄ privata aktiebolag har haft en inverkan pÄ smÄföretagens skattebeteende efter revisionspliktens avskaffande?? Har Skatteverkets strategi Àndrats efter revisionspliktens avskaffande och Àr den förenligt med faktorerna i BISEP model och attityderna i Compliance Pyramid?Metod: I metodens utgÄngspunkt valdes ett förhÄllningssÀtt utifrÄn respondenternas synvinkel dÀr deras erfarenheter och upplevelser belyses, samt ett angreppssÀtt dÀr författarna utgick frÄn teori för att utforma en grund för intervjumall till kvalitativa intervjuer med utvalda respondenter.

Konsten att kombinera mat och te

Enligt modellen för Robert J. Harringtons sensoriska pyramid finns det tre faktorer att ta hÀnsyn till betrÀffande mat och dryck i kombination. Dessa innefattar grundsmakernas pÄverkan, texturens roll samt betydelsen av flavours.Syftet med uppsatsen Àr att, med utgÄngspunkt i Harringtons sensoriska pyramid, undersöka betydelsen av grundsmaker, munkÀnsla och flavours, vid mat- och dryckeskombinationer med te.Metoden som tillÀmpas i föreliggande uppsats Àr en litteraturstudie med utgÄngspunkt i fyra vetenskapliga artiklar. TvÄ av fyra artiklar berör teets egenskaper. De andra tvÄ behandlar mat och dryck i kombination.Genom att redogöra för grundsmaker, munkÀnsla och flavours visar resultatet att en kombination mellan mat och te inte kan byggas pÄ samma grunder som en kombination med mat och vin.

Ledarskap inom Àldreomsorgen : En kvalitativ studie om chefernas syn pÄ motivation till sina medarbetare och hur dessa ledarkunskaper förvÀrvas

The purpose of this essay was to explore how the first-line managers in eldercare motivate their employees. In addition, we intend to study how the first-line managers acquire their leadership skills. To find answers to this purpose, we asked ourselves the questions; how acquires first line managers knowledge of how to motivate their employees? What is the first-line manager?s perception of motivation against their employees? The method we used was qualitative interviews with eight first-line managers in elderly care in Stockholm area. The results were analyzed by using two theories, Maslow?s hierarchy of needs and Hertzberg's two factor theories.

Projektmedlemmarnas uppfattning om den psykosociala arbetsmiljön i projektorienterat arbete : En kvantitativ fallstudie om mellanmÀnskliga processer pÄ ett tjÀnstemannaföretag

Detta examensarbete har utförts hos Projekt AB i Stockholm. Företaget Àr ett kvalificerat projektledningsföretag som arbetar med alla typer av byggprojekt oberoende av komplexitet och storlek. Företaget grundades 1993 och Àr idag ett av de ledande projektledningsföretagen i Storstockholm.Bakgrunden till arbetet Àrt att företaget har velat kartlÀgga den psykosociala arbetsmiljö som rÄder bland projektmedarbetare inom olika projekt i företaget. MÄlgruppen i denna studie Àr bestÀllaren, dvs. företagets ledning.

CSR : Hur arbetar samt kommunicerar företag med CSR inom konfektionsbranschen?

Problemformulering: Denna uppsats avser att besvara/beröra följande frĂ„gor:- Hur tolkar företag begreppet CSR, hur arbetar de med det samt om det finns nĂ„gra skillnader/likheter mellan företagen?- Hur kommunicerar företagen sitt CSR arbete via olika dokument, finns det nĂ„gra skillnader/likheter mellan företagen?Syfte: Uppsatsen syftar till att beskriva, förklara och jĂ€mföra hur utvalda svenska företag inom konfektionsbranschen kommunicerar kring begreppet CSR mot sin marknad via olika dokument, hur företagen tolkar begreppet CSR samt hur de arbetar med det.Metod: En fallstudie har genomförts pĂ„ tre företag inom konfektionsbranschen pĂ„ den svenska marknaden. Textanalys har genomförts pĂ„ utvalda dokument sĂ„som respektive företags hemsida, Ă„rsredovisningar frĂ„n 2002 och framĂ„t samt tillgĂ€ngliga hĂ„llbarhetsredovisningar för att se hur företagen kommunicerar kring CSR. Även kvalitativa intervjuer med respektive företag har genomförts för att komplettera textanalysen och för att fĂ„ ytterligare en synvinkel utöver kommunikation pĂ„ hur företagen arbetar med CSR.Teori: De teorier som anvĂ€nts Ă€r Carrolls CSR ? pyramid samt företags olika stĂ„ndpunkter till CSR.

Modellering, identifiering och reglering av skannern i ett laserbatymetrisystem

The purpose with this masters thesis was to model the scanner in a system for laser bathymetry. The model was then used to develop a controller for the scanner so a good search pattern was achieved. Two different types of models have been tested, a physical model and a Black Box model of Box Jenkins type. The physical model has been derived from Lagranges equations. Identification experiments have been used to compute the Black Box model and to find the unknown parameters in the physical model.

1 NĂ€sta sida ->